תמר זהבי פסיכולוגית קלינית מומחית

054-2885505

חושפים סודות • פרק אחרון בסדרה ׳ששה אפסים׳ • פרשנות

פרשנות מאת תמר זהבי וענת גבע טרן על הסדרה המדוברת בערוץ "כאן 11"

הסדרה 'ששה אפסים' מספרת את סיפוריהם של ששה זוכים בפיס, אשר נדרשים לעבור סדנה, כהכנה להתמודדות עם טלטלת הזכייה וכתנאי לקבלת הכסף. לפעמים מגיע מצב שמאלץ אותנו להתעמת עם סוד. זכייה בפיס יכולה להיות מצב כזה.

הסוד של צבי

צבי, קיבוצניק פנסיונר, מסתיר את היותו הומוסקסואל. התעקשותה של ארנונה אשתו לתת את כל כספי הזכייה לבנותיהם, בניגוד לרצונו להשתמש בכסף כדי לעשות משהו למען עצמם, דוחפת אותו לצאת מהארון.

צבי יודע שהוא הומוסקסואל מגיל צעיר. כל השנים הוא מתבייש בכך, מרגיש לבד, לא נורמלי וכלוא ב״עצמי כוזב״. הסתרת הסוד מפני הסביבה ובעיקר מארנונה אשתו הופכת אותו לאשם תמידי ולכן לא זכאי לרצונות וחלומות משל עצמו, אנוס לרצות ולפצות. נראה שמעבר למחיר שצבי משלם על עצם הסתרת הסוד, הוא עסוק כל הזמן בשאלת ההומוסקסואליות שלו על חשבון נוכחות והנאה מהרגע. למשל, בשחייה היומית בבריכה, כשהוא מתחבט בבחירת בגדים, מול המראה בשירותים ובעת תקשורת עם גברים אחרים.

מחיר החיים עם סוד

מחקרים מראים ששמירת סודות מחייבת מאמץ מתמיד ושהמתח הנלווה להסתרה ממושכת מזיק לבריאותנו הנפשית והגופנית. בנוסף, כשאנו נושאים את כובד המעמסה של שמירת סוד, העולם נחווה מאתגר יותר, ומשימות אחרות שעלינו לבצע נראות לנו קשות יותר. במילים אחרות – הנזק של הסוד נגרם מעצם העובדה שעלינו לחיות אתו, לא פחות מהצורך להסתירו.

מחיר החיים לצד בעל סוד

מי שחי עם בעל סוד מרגיש שמשהו לא בסדר והולך לאיבוד בניסיונות להבין מה באמת קורה ואיך ליישב בין המסרים הסותרים. צבי אוהב את ארנונה וחי לצידה במסירות ובה בעת מפנה לה את גבו במיטה, מסתגר זמן רב בשירותים ללא הסבר מניח את הדעת, מספר שלא מרגיש טוב כאשר היא תוהה ועוד. כל אלו גורמים לארנונה לפקפק באינטואיציה ובשיפוט המציאות שלה, לחיות בהרגשה שאינה אישה מושכת, בעוד הוא זה שאינו נמשך לנשים ולהפוך בעל כורחה לשותפת סוד.

סוד זה מבייש ומרחיק אותה לא רק מבעלה, שהוא חברה הקרוב ביותר, אלא גם משתי בנותיה. כאישה ואם לשתי בנות, שהן נשים ובנות זוג בעצמן, יכול בהחלט להיות שלאורך השנים, היא חשה צורך להרחיק אותן ממנה, כדי לשמור על הדימוי שלה כאשה ושלהם כזוג ולחסוך מהן צער ודאגה.

על כיסוי וגילוי

איילת – מנחת הסדנה, מציעה לששת המשתתפים לשמור בסוד את הזכייה, שכן ברגע שהיא תתגלה, יתחילו לחצים שיקשו עליהם להבין מה הם רוצים, לקבל החלטות ולדבוק בהן.

כל אחד מהזוכים מתמודד בדרכו עם ההנחיה לשמור סוד:

  • אמיר האימפולסיבי, לא מסוגל להתאפק, חושף את הסוד ברגע שמופעל עליו לחץ ומלמד אותנו שחשיפת סוד בטרם עת ובלי הכנה ותיאום אכן "עושה בלגן", מזמינה לחצים נוספים, מסכסכת בין בני הזוג ומקשה עליהם "לנתק קולות" מבחוץ ולחשוב בשקט.
  • אדם האחראי, אומר לבת זוגו ולבני משפחתו שהוא משתתף בסדנת ציור. כשבת זוגו מגיעה לסדנה כדי להציע לדגמן בעירום, מתברר לה שהוא שיקר והסתיר ממנה וממשפחתו את דבר הזכייה. חשיפת ההסתרה מעוררת כעסים ופוגעת קשות באמון, עד כדי כך שאדם, שמחזיק על גבו את כל המשפחה, נחשד כמי שהתכוון לדאוג רק לעצמו. במקרה של אדם לא הסוד עצמו, אלא חשיפתו הלא מתוכננת, היא שפגעה באמון ויצרה קרע במשפחה.
  • ארנונה, שמוציאה את צבי מהארון מול שאר הזוכים, בלי טיפת רגישות ומזמינה את הבנות כדי לבשר להן על הזכייה וכדי לספר גם להן שאביהן הוא הומוסקסואל – מתאפקת ומחליטה לנצור את הסודות עד שיגיע הרגע הנכון לחשוף אותם, אם בכלל. למרבה האירוניה, דווקא ארנונה הפגועה והזועמת, זו ששילמה מחיר כה כבד על סוד, מודה לאיילת על ההנחיה, נגדה יצאה לכל אורך הסדרה, וטוענת כי שמירת הסוד היא שהצילה את אהבתם.

מתי ואיך נכון לחשוף סוד?

קודם כל יש לומר שלפעמים עדיף לא לגלות סוד. למשל, כאשר גילוי הסוד כרוך בסיכון משמעותי, כאשר גילוי הסוד כרוך בהפרה של אמון, או כאשר הסוד כבר אינו רלוונטי.

כשצריך להשקיע אנרגיה רבה מידי בהסתרה, כשהסוד פוגע במי מבני המשפחה ומעיב על היחסים ביניהם,

כשצריך להוסיף שקר על שקר כדי להגן על הסוד – כדאי לשקול לחשוף את הסוד.

אחרי שבחרתם לחשוף את הסוד, חשוב לתכנן היטב ולקחת בחשבון:

עד כמה לפרט ולהעמיק? למי מספרים? מי מספר? מתי ואיך מספרים? באיזה סטינג מספרים? והכי חשוב – איך מבטיחים אפשרות להמשיך להידבר ולעבד את הסוד והשלכותיו לאחר גילויו?

מתי עדיף לחשוף סוד בתוך טיפול?

אם אתם כורעים תחת נטל הסוד, חוששים מתגובת הסובבים אתכם, או לא בוטחים ביכולת שלכם להתמודד בהצלחה עם תהליך החשיפה – כדאי להיעזר בטיפול. במסגרת טיפול תוכלו לנרמל את הסוד ולעבדו, לשקם את האמון בסביבה מכילה ותומכת, להפחית אשמה ובושה, לבנות ולחזק מערכת תמיכה מחוץ לטיפול ולהתכונן בבטחה לכל ההשלכות.

אם אתם כבר בטיפול ועדיין נמנעים מלחשוף את הסוד – נסו להשתמש במרחב הטיפולי ובנוכחות המטפל/ת כדי לשבור את דפוס ההסתרה והבידוד, להתנסות בשיתוף ולזכות בקבלת עזרה.

להתחיל צ׳אט
💬 אפשר לעזור?
שלום לך 👋
איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן